Bedelli Askerlik için İşten Ayrılan Tazminat Alabilir mi?

Bedelli askerlik için işten ayrılan tazminat alabilir mi sorusu, zorunlu askerlik görevini bedelli olarak yerine getirecek olan işçiler için merak konusu olmuştur. Yazımızda kanuna göre belirlenen bedelli askerlik için kıdem tazminatı hakkına yönelik detaylara ulaşabilirsiniz.

Askerlik Nedeniyle İşten Ayrılma ve Kıdem Tazminatı

1475 Sayılı İş Kanunu’nun 14. maddesine göre muvazzaf askerlik hizmetini yerine getirmek üzere işyerinden ayrılması gereken işçiler, kıdem tazminatı almaya hak kazanır. Bu doğrultuda askerlik hizmetini sebep göstererek iş sözleşmesini fesheden işçilerin celp döneminden uygun bir süre önce fesih işlemi yapması ve bu süre zarfında askerlik görevini yapması gerekir.

Bunun yanı sıra 7146 Sayılı Kanun ve 1111 Sayılı Askerlik Kanunu’na geçici olarak ilâve edilen 55. madde içerisinde bedelli askerlik düzenlemesi yapılmıştır. Bedelli askerlik düzenlemesine göre ödenen bedele ilâve olarak 21 günlük temel askerlik eğitimi süresi konmuştur. Bu doğrultuda geçici 55. Maddenin 4. Fıkrasına göre bedellik askerlik sebebi ile işyerinden ayrılan işçilerin eğitim süresi boyunca işyerinden ücretsiz ya da aylıksız izinli sayılacaklarını belirten bir yasal düzenleme yapılmıştır.

Öte yandan işçilerin bedelli askerlik döneminde katılacağı temel askerlik eğitimi sürecinde kıdem tazminatı alarak durumu kötüye kullanması ihtimaline karşı bir görüş ortaya çıkmıştır. Bu nedenle işçinin bedelli askerlik için katılacağı eğitim sürecinde tazminat hakkı olmadığı görüşü savunulmuştur.

Bu duruma karşın, kanunda yer alan muvazzaf askerlik sebebi ile iş sözleşmesini fesheden kişinin kıdem tazminatı hakkı olduğu açıkça belirtilmektedir. Bunun yanında askerlik sürecinin hangi sürede ve ne şekilde olacağı hususu kanunda belirtilmemiştir. Bedelli askerlik için katılma zorunluluğu bulunan eğitim sebebiyle işçiler, işyerinden ayrılmak durumunda kalabilmektedir. Bu nedenle bedelli askerlik sürecinde yer alan 21 günlük eğitim için iş sözleşmesini fesheden işçiler, kıdem tazminatı almaya hak kazanabilir.

Bedelli Askerlik Nedeniyle İşten Ayrılan Kişinin Kıdem Tazminatı Hakkındaki Emsal Karar

Yargıtay 6. İş Mahkemesi’nin 2019/958 Esas 2021/16 Karar sayılı ve 07/01/2021 tarihli kararında bu konuda emsal karar oluşturulmuştur. Bu karara göre;

“Dava dilekçesinde davacının askere gitmek amacıyla iş akdini feshettiği iddia edilmiştir. 1475 sayılı eski iş kanununun halen yürürlükte olan 14. Maddesine göre; işçinin iş sözleşmesinin muvazzaf askerlik dolayısı ile feshedilmesi halinde işçi kıdem tazminatına hak kazanacağından, işten askerlik için ayrılan davacının kıdem tazminatı talebinin kabulüne karar verilerek hüküm tesis edilmiştir.”

Bu karara göre, bedelli askerlik döneminde uygulanması gereken 21 günlük temel askerlik eğitimi için işyerinizdeki sözleşmenizi feshederek kıdem tazminatına hak kazanabilirsiniz.